donderdag 30 september 2010

Wie zegt dat een keuze maken makkelijk is?

Tekst gemaakt voor e-office:

Een keuze is pas een keuze als je hem maakt. En een goede keuze maken is ontzettend moeilijk. Want op het moment dat je een keuze maakt zet je energie in beweging die niet meer te stoppen is. Besef ook dat een keuze geen beperking is, maar een herschikking van prioriteiten. Ik hoor vaak van “Ja maar als ik dat kies, dan kan ik dat andere niet meer doen.” Ik ben het daar niet mee eens. Kies je voor topsport bijvoorbeeld, dan zul je onder andere concessies moeten doen op het sociale vlak. Dit betekent niet dat een keer stappen of een biertje drinken in de kroeg niet meer kan. Nee, het betekent vooral dat het niet meer altijd op vrijdag of zaterdag kan en dat je bijvoorbeeld om 23.00 weer huiswaarts moet, met het oog op de volgende trainingsdag. Het betekent ook dat jouw vrienden zich misschien een keer aan jou moeten aanpassen door bijvoorbeeld een keer op woensdag af te spreken. Het maken van een keuze is dus niet jezelf een beperking opleggen, maar het herschikken van prioriteiten.

Ik heb de keuze gemaakt om een verdomd goede schaatscoach te worden. Ik stel me dagelijks fulltime beschikbaar voor minder dan het minimum loon per maand. Dit is niet genoeg om binnenkort een huis te kopen, wat wel één van mijn prioriteiten is dit jaar. Het gevolg is dat ik naast het coachen nog zo’n 20 uur extra werk om een toekomstig huis te kunnen bekostigen. Oorzaak en gevolg, keuze en consequentie.

Deze week kwam ik tot de conclusie dat ik niet meer geheel in lijn met mijn coachkeuze leef. Inkomsten, potentieel winstgevende ideeën, andere afleidingen, hadden mijn dagelijkse leven in beslag genomen. Het coachen deed ik er nog fulltime naast, maar ik merkte dat ik langzaam van mijn pad was afgeraakt. Gelukkig loop ik mezelf gewoon vast als ik niet meer datgene doe waar ik blij van wordt. Dan moet ik mezelf er weer even aan herinneren met bijvoorbeeld een gezonde dosis shorttrackfilmpjes, coachboeken en een paar heerlijke trainingen. Zo blijkt maar weer eens dat de focus waar ik als actief sporter al moeite mee had, nog steeds lastig is voor mij om vast te houden. Ik dwaal nog weleens af, maar ik ga het afdwalen wel steeds sneller herkennen.

Conclusie. Het maken van een keuze en er naar leven is nog niet zo’n gemakkelijke opgave. Er komen 3 C’s bij kijken: Commitment, Consequences en Consistency. Als je een keuze maakt ga je een Commitment aan. Daar hangen Consequenties aan die je moet aanvaarden. Tenslotte moet je iedere dag Consistent, in lijn met je keuze, handelen om je doel te bereiken. Ontbreekt één van de drie C’s bij het maken of de uitvoer van een keuze, dan zul je hoogstwaarschijnlijk je doel niet bereiken.

Een goede manier om je doelen scherp te krijgen en er passende keuzes bij te formuleren is het maken van een DOS* (Definition Of Success).  Hierin schrijf je grofweg wat je kan, wat je wil en hoe je dat stap voor stap gaat bereiken. Mijn tip zou zijn om er ook bij te zetten wat je perse niet wil, wat je valkuilen zijn en hoe anderen dat kunnen herkennen en je erop kunnen attenderen. Met een persoonlijke coach kun je jouw persoonlijke DOS-traject evalueren en bijsturen. Bij e-office maakt bijna iedereen een DOS. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten