dinsdag 24 mei 2011

Reverse Coaching op de werkvloer

Stel je voor dat er over twee weken een belangrijke deadline is. Deze deadline geldt voor een prestigieus project bij één van je grootste en belangrijkste klanten. Hoe bereid je je team voor? Een logische voorbereiding zou zijn om veel tijd met je projectteam door te brengen. Om te benadrukken hoe belangrijk het project is. Je neemt met iedereen en iedereen apart alle details nog een keer door en probeert al duwend en trekkend iedereen tot het beste resultaat te stuwen. Reverse coaching is precies het tegenovergestelde doen. Waarom?

Werknemers zijn meestal allang zelf in staat zichzelf optimaal te motiveren en te prepareren als ze weten wat er op het spel staat. Het is in dergelijke situaties helemaal niet nodig om extra tijd te investeren. Je werknemers weten allang wat er speelt en wat er voor nodig is om het beste resultaat te behalen. Ze zitten juist niet te wachten op een of andere gestreste manager, of directeur die ze constant met een stopwatch probeert te motiveren. In stresssituaties, onder druk, is het enige dat werknemers willen en nodig hebben, iemand die kalmte en rust uitstraalt, iemand die relaxed is en controle en zelfvertrouwen uitstraalt.

Nog een voorbeeld. Stel je voor dat je na maanden hard werk en voorbereiding een grote opdracht hebt binnengehaald. Het logische gevolg is dat je je werknemers aanmoedigt om nog beter hun best te gaan doen. Je zorgt ervoor dat het ze aan niets ontbreekt, de communicatie met de klant wordt verder aangescherpt, je doet alles om de opdracht 100% te laten slagen. Doe het tegenovergestelde! Je zou denken dat het logisch is om nog harder te werken, nog beter je best te doen, om nieuwere en betere programmatuur in te zetten om aan de klant te laten zien dat ze echt de beste keuze hebben gemaakt door jouw de opdracht te gunnen. Echter, als je goed om je heen kijkt zie je dat de echte topbedrijven vertrouwen op de manier van werken die hen in de eerste plaats naar de gunning van de opdracht heeft geleid. Ze vertrouwen in zichzelf in hun werkwijzen en zullen juist in de uitvoering van de opdracht niet al te veel daaraan willen veranderen. De methode leidde immers tot succes. Oftewel: “Never change a winning team”

Als je er met bovenstaande voorbeelden over nadenkt is reverse coaching eigenlijk heel logisch. En toch zijn we blijkbaar geneigd het tegenovergestelde te doen. Waar dat toch vandaan komt…? We willen graag veranderen, we willen graag nog beter en we willen elke keer opnieuw onszelf bewijzen. Reverse coaching bewijst dat die contante drang naar nog meer en nog beter niet altijd tot het beste resultaat leidt. Kortom, denk na en vraag jezelf af of wat jij of wat wij logisch vinden ook daadwerkelijk het beste is om in een bepaalde situatie te doen, want soms is het tegenovergestelde waar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten